Testrit Alfa Romeo Stelvio 2.2

|Testrit Alfa Romeo Stelvio 2.2

Testrit Alfa Romeo Stelvio 2.2

Stelvio 2.2 diesel 210 pk Q4.

Wil je een week met de Stelvio rijden? De vraag van Mobilease klinkt als muziek in de oren. Als alfisti had ik al een 145, een 159 SW, een Giulietta QV, een Brera en een Giulia. Natuurlijk wil ik een week het nieuwste familielid van Alfa Romeo testen.

Na 1 uur rijden wist ik het al, ik wil terug naar mijn Giulia Veloce. Zelfde motor, ook vierwielaandrijving, strakker op het asfalt, mooier en sneller. Ok, toegegeven, slechts een heel klein beetje sneller.

Ik schrijf mooier, maar dat wil niet zeggen dat de Stelvio niet mooi is, integendeel. In het echt is ze nog veel mooier dan op foto. Zelfs deze uitvoering ziet er goed uit. In saai audi-grijs, met zwart lederen interieur. Enkel de velgen met grote ronde gaten en daarachter rode remklauwen tonen echte italiaanse flair.

1 uur rijden, werd 1 dag en 1 dag werd 1 week. Na 1 week moet ik mijn mening herzien. De Stelvio is fantastisch. De hoge zitpositie is voor mij persoonlijk geen meerwaarde, maar ik ken veel mensen bij wie dat wel zo is. Ik ben geen fan omdat de zitpositie meestal samengaat met minder goede wegligging. Hier niet. Het ding rijdt beter dan de meeste personenwagens.

Op de snelweg is het een heerlijke cruiser met meer dan genoeg vermogen om vlot mee te vloeien in het verkeer. Op de secundaire wegen hou je beter de snelheidsmeter goed in de gaten, want het gaat telkens sneller dan je denkt. Wil je de hooligan uithangen dan kan dat ook. Kies D (dynamic) met de DNA switch, zet de automatische bak in manueel en flipper van 1 tot 8 terug. Het voelt meer Maranello dan Milano. (Lees Ferrari).

Zuinig zal een SUV nooit zijn. Het gat dat je maakt in de lucht is te groot, maar het verbruik is slechts een halve liter hoger dan mijn Giulia. Zelfde motor, zelfde vierwielaandrijving.  Ik had het hoger verwacht, zeker ook omdat ik in de testweek me niet de zuinigste rijstijl heb aangemeten. Door de grotere tank is het bereik groter dan de Giulia. Voor een kilometervreter als ik, ook zeker een voordeel.

De Giulia Sportwagon, zoals de italianen hun break noemen, komt er niet. Wil je ruimte genoeg om naar de zweedse meubelgigant te gaan, dan is de Stelvio de optie. Ik heb het niet getest, ben wel naar het containerpark gereden. Veel handiger dan mij Giulia, dat is zeker.

De testweek heeft mij overtuigd. De Stelvio is misschien wel DE ideale auto. Een comfortabele SUV die toch strak stuurt, die er goed uitziet en die de ruimte biedt aan passagiers en baggage. Cruisen of de hooligan uithangen, ze kan het allebei.

Wil ik mijn Giulia Veloce ruilen? Nee. Alhoewel in het rood met de juiste velgen. Nooit gedacht dat ik zou twijfelen. Bedankt Mobilease voor de week rijplezier.

 

 

 

2019-11-25T16:15:28+00:00